Når jeg tager fat i en topchef og vil snakke it, er det ikke sjældent, at jeg bliver henvist til it-chefen. Det er jo for så vidt også fint nok hvis snakken går på den daglige it-drift, køb af en ny og bedre mus eller vedligeholdelse af serverrummet. Men når det drejer sig om anvendelse af it til forretningsudvikling, til at øge markedsandele eller åbne op for nye forretningsmuligheder, er det forbavsende få, der er klædt på eller villige til, at tage den snak. Generelt vil jeg tro, at mange går glip af muligheder med deres forretning ved hårnakket at afvise rådgiverne.
Det virker som om, at it-afdelingen er et nødvendigt onde – et fordyrende led, der bare gør det sværere at nå de økonomiske mål. I stedet for at udnytte mulighederne, bliver it-projekter nedprioriteret, budgetter skåret og beføjelser fra it-chefen fjernet. Mange topchefer ser skuffet på de manglende initiativer fra it-chefen. Men til information har it-cheferne har rigeligt at gøre med at holde det nuværende setup i luften.
IT er lige så vigtige for virksomhederne fremtid som strategi, salg, marketing, organisering mv. og det er på tide, at topchefer involverer sig væsentligt mere. For ikke at gå man glip af den strategiske it-udvikling, dvs. en strategi som udvikler forretningen ved hjælp af it, burde de invitere mange flere leverandører til bordet og se dem som et aktiv fremfor tidsrøvere.
De skal også bruge meget mere tid på at forstå den situation og de udfordringer som deres it-chefer står med. Ellers bliver de også en dårlig leder for deres it-chefer.