Mig: ”Vi kan hjælpe dig med at spare kr. 2 mio. om året”
CEO: ”Nå, hvordan det?”
Mig: ”Ved at køre dine it-projekter på en mere tidssvarende måde”
CEO: ”Det lyder sørme godt – så skal du tale med vores it-chef”
Denne samtale er naturligvis opdigtet, men en vi dagligt møder, i kontakten med de øverste chefer. At tale om IT behøver ikke at være af teknisk karakter, men skal man udnytte det strategisk skal området have meget mere opmærksomhed.
Nogle af de hurtigst voksende virksomheder de seneste år er it virksomheder, der forstyrrer (disrupter*) de traditionelle. Tænk f.eks. på AirBnB (etableret 2008), der i dag har flere senge til rådighed end den mest omfangsrige hotelkæde. Bet365 (etableret 2000), der omsætter for 20-25 mia. om året eller WhatsApp (etableret 2009) der i dag har 1 mia. brugere i 180 lande.
Hvis man som CEO skal være med i en digital tidsalder, burde it fylde 40-50% af kompetenceområdet. Med den nødvendige viden kan man udnytte it til strategiske fordele.
Da der ikke findes nogle it-efteruddannelser på CEO-niveau, anbefales det at søge rådgivning hos konsulenthuse med speciale indenfor disruption*, strategi og it. Det er her ’old money’ kulturen skal have sin saltvandsindsprøjtning, inden det er for sent.
* ”En virksomhed, der gennem innovation af nye produkter og services undergraver eller nedbryder en eksisterende branches typiske forretningsmodeller”. Citat: Professor Clayton M. Christensen fra Harvard University